CIAK-Blog post Subas || Home

Razlozi potrošnje ulja kod savremenih automobila

Razlozi potrošnje ulja kod savremenih automobila.

Potrošnja ulja predstavlja verovatno najčešći problem većine vlasnika motornih vozila. Za određen broj korisnika svest o motornom ulju se javi u momentu kada shvate da se pali signalna lampica na tabli i hita se da se što pre uradi dolivanje/zamena ulja. To ukazuje na praksu vlasnika vozila da se zamena ulja i kontrola ispravnosti vrši u nekom od auto-servisa. Najlakše je krivicu o potrošnji ulja svaliti na samog proizvođača, ne obraćajući paznju na izbor prilikom kupovine ili na interval zamene.

Sve u svemu, istina nije baš tako jednostavna i ne može se objasniti u par rečenica. Ali, da pokušamo...

 

Potrošnja ulja može da ima više razloga, a pomenućemo samo najstandardnije:

  • • Dizajn delova motora i uslovi rada. Potrošnja ulja zavisi od samog proizvođača motora automobila i godine proizvodnje.
  • • Stil vožnje. Broj obrtaja u toku vožnje utiče na potrošnju ulja. Što je veći prosečni RPM, više ulja će biti potrošeno. Time se stvara veći pritisak i time deo ulja dolazi do komore za sagorevanje i tu biva sagoreno.
  • • Stanje zaptivača u motoru. Ako su površine sastavnih delova oštećene ili deformisane, zaptivač više ne može da zaptiva. Zbog utisnuća, koja nastaju pritezanjem glave cilindra, dolazi do propuštanja u cirkulaciji ulja. Ulje curi u komoru za sagorevanje ili napolje kroz zaptivač glave cilindra.
  • • Nestandardne temperature motora. Sto je motor zagrejaniji u radu, ulje će biti tečnije i ujedno će određen procenat doći do komore za sagorevanje, gde će se pomešati sa gorivom I sagoreti.
  • • Viskozitet ulja. Ukoliko se koristi ulje nižeg viskoziteta nego propisano od strane proizvođača automobile, stvoriće se potrošnja iz raloga opisanog u prethodnom pasusu.
  • • Možemo pomenuti još I visok nivo ulja u sistemu, habanje delova motora, kontaminacija ulja gorivom, itd…

Obzirom da smo nabrojali razloge za povišenu potrosnju ulja u motoru, mozemo videti šta se može a šta se ne sme raditi povodom toga.

  • Ne treba probati ulje većeg viskoziteta kako bi se smanjila potrošnja. Zašto?

Zato što korišćenje ulja većeg viskoziteta (20w-50 umesto 5w-30), dovodi do pogoršanja performansi motora u uslovima hladnog starta, sporije cirkulacije ulja, višeg pritiska ulja, sporijeg prenosa toplote a ujedno i lošije podmazivanje u standardnim uslovima.

Sa druge strane, zamena sa uljem niže viskoznosti ne znači da će doći do smanjenja potrošnje. Treba se držati u okvirima koje je propisao proizvođač automobila.

  • • Treba proveriti zaptivače u pogledu istrošenosti. Ukoliko je vase vozilo prešlo određeni broj kilometara, a ranije nije pokazivalo znake trošenja ulja, verovatno je stanje zaptivača jedan od najčešćih razloga potrošnje.
  • • Možete koristiti neki od aditiva za smanjenje potrošnje ulja u motoru, ali bi to moralo da bude kratkoročno rešenje, pošto se time ne rešava problem, vec se samo privremeno sanira
  • • Potoji opcija da se počne sa korišćenjem potpuno sintetičkog motornog ulja, pogotovo ako do sada nije korišćeno. Sintetička ulja imaju smanjenu isprarljivost i time se redukuje potrošnja.
  • • Promenite stil vožnje. Vožnja na 2.000 – 2.500 obrtaja u minuti će uštedeti i gorivo i ulje.

Potrošnja ulja ne predstavlja kritičan problem motora automobila, ali se nivo ulja mora povremeno kontrolisati, što za većinu korisnika ne bi trebalo da predstavlja problem.